Denne gangen var det lørdag og ikke mandag, og det var dårlig vær (ja, det kan skje av og til …) så det var merkbart større trengsel i lokalet enn sist. Men desto mer stemning og mer artige mennesker å observere i tillegg. Spesielt stor var trengselen rundt et lite hjørne hvor dyre originaler av bl.a. Picasso, Chagall og Miró hang. Det som har høyest prislapp trekker gjerne mest folk, selv om det er mange andre arbeider som i form og uttrykk var mye, mye mer spektakulære og morsomme å oppleve. Lurer på hvordan fordelingen av interesse hadde sett ut dersom alle arbeider var pris- og navneløse …


Noen av favorittene mine fra MIA var også representert på ArtPalmBeach, bl.a. den gravide bronsedamen i hengekøya og NOW Contemporary Art sine skulpturer av gamle kataloger og leketøy. To gallerier som ikke var representert på MIA men som vi ble hengende lenge ved var BlueLeaf Gallery fra Dublin og Wetterling Gallery fra Stockholm. Ikke tilfeldig, kanskje …? Vet ikke.

Wetterling Gallery stilte med glansede, store og symbolskladede portrett fotografier og store malerier med teksturerte flater. Helge digget spesielt den sorte teksturerte flaten. Flaten endret karakter, lys og farge ettersom hvilken vinkel man betraktet den fra. Teksturen kunne minne om tykt, bølget svart hår og er antagelig malt med en diger, veldressert pensel og med store runde bevegelser. Dette bildet var en ren opplevelse uten nødvendigvis noe dypere innhold, som ga en følelse av ro og tiltrekkende fascinasjon på samme tid. Herlig. Jason Martin heter kunstneren.

Noe av gleden ved en slik kunstmesse for moderne kunst er å oppleve det store spennet mellom utrykk, mål og mening, selv om kunstmessen er primært kommersielt rettet. Noen av arbeidene er rare og underfundige, noe er stygt og ubehagelig, noe er fullt av innhold, symbolikk og referanser, noe er kun visuelt stimulerende, noe er prangende og dominerende, noe er lavmelt samfunnskritikk eller psykologisk symbolikk … Inntrykkene ramler inn og en del ramler nok ut igjen. Men noe fester seg, og hva som fester seg er individuelt og basert på hvem man er og hvilke referanser man har i sitt opplevelsesapparat. Man trenger ikke være spesielt interessert for å få en opplevelse på en slik arena. Man trenger bare å være tilstede.
Og er man i tillegg litt nysgjerrig og åpen for nye ting slik som min kjære er, så kan man ende opp med å få lyst til å oppsøke slike opplevelser igjen …

angels or demons?

Art Deco lampe i ny drakt
Takk for en herlig review, så levende at jeg nesten fikk deltatt på messen jeg og!
SvarSlettKlem,
Nina